Ladere og tilbehør Tekniske spesifikasjoner og forklaringer  

Verdt å vite

Ladere Bruk helst elektronisk styrte ladere, dette er for å unngå gassing av batteri
Sulfatert Sulfatering oppstår når batteriet lagres i utladet tilstand. Oppstår også når batteriet brukes uten at det har blitt ladet godt nok opp. Kan i enklelte tilfeller lades med lav ladestrømstrøm noen døgn.
Lagring av batteri Fulladet og kjøligst mulig nær 0 grader. Sjekk ladetilstanden hver 6. måned, og etterlad om nødvendig. Bør fullades før batteriet settes bort for vinteren.Bør ikke stå med konstant lading, heller ikke såkalt vedlikeholdslading gjennom hele vinteren, dette kan medføre uttørking av batteriet. Noen ladere stopper ladingen automatisk når batteriet er fulladet.
Selvutlading Reduseres med ca 50% for hver 10 grad temperaturen synker. Ved temperatur over 25 grader halveres lagringstiden.
AGM og Gel batterier har svært lav selvutlading.
Syklingskapasitet
/dyputlading
Beskriver hvor mange ganger et batteri kan lades ut og opp innen det er ødelagt. AGM og Gel er typiske dyputladningsbatterier.
Seriekoble batterier 2x12 V blir 24 V. Koble pluss til minus. Bytte av kun ett batteri medfører at det nye batteriet tilpasser seg det dårligste, bytt derfor begge.
Paralellkoble batterier Blir 12 V kapasiteten (Ah) doblet. Kolble pluss til pluss og minus til minus.
Rekombinasjonsbatteri Betyr at evt. gass rekombineres i lokket og går tilbake til batteriet.
Amperetimer (Ah) Kapasitetsverdiene tilsvarer de Ah som batteriet kan gi ved en strøm som lader ut det helt ved 5 timer (C5), 10 timer (C) og 20 timer (C20). Jo raskere man lader ut batteriet (jo høyere strøm man tar ut) desto mindre kapasitet (Ah) kan batteriet gi. Reservekapasitet er den tid (min) som batteriet kan gi 25 A ved en temperatur på 25 grader.
Hva er CCA? Cold Crank Amps, eller kaldstartstrøm utrykker hvor mye energi batteriet yter i startøyeblikket.(måles ved minus 18 grader).
Hva er MCA? Marine Crank Amps, som CCA, men måles ved 0˚C.
Hvilespenning Spenning målt over batteriets poler ved avslått “kald motor”. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. En blysyre celle gir 2,12 V x 6 = 12,72.
Ladespenning Ladespenning i bilen skal være mellom 14,2 V og 14,4 V, ved 25˚C målt over batteriets poler på tomgang.
Forklaring artikkelnummer 560 408 054 5 = <100 Ah 60 = Ah 408 =
kasseutførelse 054 = 540CCA. 6 = > 100 Ah 7 > 200 Ah
Batteriet tar ikke til seg lading Batteriet kan være for dypt utladet eller ha for lav spenning slik at laderen ikke føler motstand. Løsning kan være: Parallellkoble det svake batteriet med et sterkt batteri (+plusspol mot +plusspol, og -minuspol mot -minuspol) for å lade. Dårlig kontakt polsko/poler, ledningsbrudd eller feil med dynamo. Batteriet kan være utslitt.
Ladet batteri lades ut etter kort tid Mål, for å sjekke krypstrøm. Rengjør polene. Kan være ledningsbrudd dynamo/batteri. Kortslutning mellom platene. Batteriene kan være ødelagt.
AGM batterier Lav indre motstand gir høy startkraft, tåler mange ut-og oppladinger, samt tåler mer dyputladinger.Lades raskt opp.Vedlikeholdsfritt og lekasjesikker. Mindre fare for frostskader.
GEL batterier Som for AGM, men med noen avvik. Høyere indre motstand gir lav startkraft, egner seg for forbruksbatteri, ikke til start. Lades ikke så raskt opp som AGM. Maks ladestrøm 14,4V. Spenningen faller kraftig når det nærmer seg tomt. Ikke alle ladere egner seg til GEL.

 

   
Hvilespenning for 12V batteri
Ladningsgrad:
12,7 - fulladet 100%
12,3V - halv kapasitet ca. 50%
12,0V - kritisk, må lades ca. 30%
11,6V - flatt, eller ødlagt ca. 10%
   
Forutsetter fullt oppladet batteri
Ladningsgrad: Frysepunkt:
100% ca. -70°c grader
40% ca. -25°c grader
10% ca. -25°c grader
Et batteri som er dyputladet,
kan fryse ved noen få minusgrader.
 

 

Kuldens innvirkning på batteriet
Temperatur: Kapasitet:
+25°c 100% 
    0°c   65%
-18°c 40%

Ved synkende temperatur, blir motoroljen
mer tyktflytende. Det er derfor viktig å holde
batteriet fulladet vinterstid.

   
Under ladning 230 volt eller dynamo
14,4V Vanlig ved lading, batteriet tar mye strøm
14,0V Batteriet begynner å fylles opp
13,6V Batteriet er fulladet
Elektronisk lader går over til vedlikeholdsladning
   
Forbruk uten lading
12,0V Alt er ok
11,5V Stort forbruk eller lav kapasitet
11,0V Spenning under 11V ved jevnt
forbruk må batteriet lades
10,5V Stort forbruk. Farlig lav spenning
Bilbatterier
Last ned PDF filen her...
 
Nyttekjøretøy
Last ned PDF filen her...
 
MC
 
Last ned PDF filen her...
 

Fritid

Last ned PDF filen her...

 

Batteriinformasjon

 
 Last ned PDF filen her...